Bort med dagis fram med förskolan!

Usch jobbig dag det kommer att bli idag eftersom jag rullat omkring i sängen sen strax före kl fem. Somnat korta stunder och sen vaknat till. Hm vi har ju avdelningsmöte ikväll med start klockan 16.30, det blir roligt värre. Kommer väl att somna över alla papper. Är ju redan supertrött.
 
Hade idag tänkt slänga in ett inlägg om förskolan och varför många föräldrar envisas med att fortfarande kalla det dagis och sen även påstå att det är ju bara namnet som är skillnad.
Vissa har även taggarna uttåt när man påpekar hur fel de har.
Nu pratar jag inte om föräldrarna på vår förskola utan alla bloggar jag läser+kommentarer. Om jag kommenterar att någon skrivit då dagis kan flera andra kommentatorer tycka jag är fånig, att det gamla lever kvar och det är ju bara namnet som är skillnad så varför påpeka att det numer aheter förskola.
 
Tar det lite kortfattat idag iallafall då. Förr hette det daghem och kallades då kort och lätt för dagis. Det handlade om passning av barn till för föräldrar som arbetade.
Idag har förskolan en Läroplan precis som skolan har (sen 1998) som vi ska följa. Vi har åtaganden som vi ska följa. Barnen slussas in till skolan på ett lekfullt och lärorikt sätt. Vi har matte, naturvetenskap, språk, teknik, verkar för att flickor och pojkar får lika stort inflytande över och utrymme i verksamheten, Att alla barn sak få prova på saker efter sina egna förmågor, att en pojke kan visst väva att en tjej visst kan leka med bilar etc. (exempel)

 
 


• Får förståelse för att alla människor har lika värde oberoende av social bakgrund och oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning
eller funktionsnedsättning,

Förskolans uppdrag
Förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Verksamheten ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn som deltar. Förskolan ska stimulera barns utveckling
och lärande samt erbjuda en trygg omsorg. Verksamheten ska utgå från en helhetssyn på barnet och barnets behov och utformas så att omsorg, utveckling och lärande bildar
en helhet. I samarbete med hemmen ska barnens utveckling till ansvarskännande människor
och samhällsmedlemmar
främjas.

 
UTVECKLING OCH LÄRANDE

Förskolans verksamhet ska präglas av en pedagogik där omvårdnad, omsorg, fostran och lärande bildar en helhet. Verksamheten ska genomföras så att den stimulerar och utmanar barnets utveckling och lärande. Miljön ska vara öppen, innehållsrik och inbjudande. Verksamheten ska främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet samt ta till vara och stärka barnets intresse för att lära och erövra nya erfarenheter, kunskaper och färdigheter.
Verksamheten ska bidra till att barnen utvecklar en förståelse för sig själva och sin omvärld.
Utforskande, nyfikenhet och lust att lära ska utgöra grunden för förskolans verksamhet. Den ska utgå ifrån barnens erfarenheter, intressen, behov och åsikter. Flödet
av barnens tankar och idéer ska tas till vara för att skapa mångfald
i lärandet.

 
Alla som verkar i förskolan ska hävda de grundläggande värden som anges i skollagen och denna läroplan och klart ta avstånd från det som strider mot dessa värden. Vuxnas sätt att bemöta flickor och pojkar liksom de krav och förväntningar som ställs på dem bidrar till att forma flickors och pojkars uppfattning om vad som är kvinnligt och manligt. Förskolan ska motverka traditionella könsmönster och könsroller. Flickor och pojkar ska i förskolan ha samma möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen
utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller.

 
Förstår ni nu vilket enormt arbete vi numera även har  i förskolan? Därför är det nästan kränkande att envisas med att säga dagis och påstå att det bara är namnet som bytts ut. Att det gamala lever kvar och det är väl inte så farligt att säga dagis. Jo det är det faktiskt! Lär era barn vad det egentligen heter sen lär er sjäva innebörden av vad en förkola är idag.  Det är långt ifrån passning det handlar om.Ska tala om att Sture fick det påpekat för sig i sommras när han sa dagis ner epå vår gård....Det heter faktiskt förkola sa den lilal femårongen :)
 
Läs gärna hela läroplanen HÄR
 
Jag hoppas att ni orkade läsa allt för det är så enormt viktigt. Det är mitt arbete det handlar om och jag är förskolepedagog ingen jävla dagis fröken!
 
Tack för mig!
 

Kommentarer
Postat av: Marie

Har ju inga egna barn så jag har dålig koll på förändringar i denna sektorn, men när jag var liten så var förskola något man gick när man var 6 år, året innan skolan började och vi gick då 4 tim/dag, förmiddag eller eftermiddag, där jag bodde. Dagis var då "barnpassning" typ som dagmamma fast i grupper... jag gick aldrig på dagis för jag hade förmånen att ha mormor och morfar som passade mig när mamma behövde sova efter nattarbete.

När jag gick så var alltså förskolan endast en 6-årsverksamhet, men vi lärde oss massor av nyttigt, så jag misstänker att det fanns någon form av skolplan/planering... Detta var på tidigt 80-tal.

Svar: Det hette förr sexårsgrupp och idag förskoleklass, så förskola har alltid varit det gamla daghemmet. Mina barn gick heltid på sexårsgruppen och den kom först år 1993, min äldsta dotter var först ut innan gick man på dagis tills skolan började. Sen fanns det lekis (lekskola hette det) och då gick man antingen förmiddag eller eftermiddag mellan 5 och sex men bara tre timmar. Det du berättar om kanske fanns just hos er eller kanske på fler platser och hade namnet förskola istället för lekskola, men sexårsgruppen kom först 1993 in i skollagen och den är även skolpliktiga precis som skolan är. Den följer skolans läroplan. Dagmamma finns kvar idag men då med annat namn som jag tappat totalt och följer förskolans läroplan. Kul att du kommenterade. hade önskat fler gjorde det just här.
kerstin Persson

2014-01-15 @ 14:35:01
URL: http://minsmalavag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0