Trängselskatt, sjukskriven och middagsmat!

 
 
Först läste jag det på nätet, sen i både Metro och Aftonbladet och sist hörde jag det på nyheterna. Om trängselskatten. Den ska höjas och införas även på Essingeleden, det sista visste jag ju men nu kanske den ska tidigare läggas där. Men de som måste ta bilen då, de som inte har något annat val? Låt de få dispens, kan inte vara så svårt för datasystemet att inte skriva ut något till de registrerade nummerplåtarna. Eller hur?
 
Ta som exempel i min familj, min far och son som är elektriker och har allt i bilen och far runt kanske på många platser på en dag då både i och utanför tullarna. Passerar trängselskatteskyltar flera gånger. Låt de få dispans. Även de som börjar väldigt tidigt på morgonen. Sture ska vara på plats ute på Ekerö (Skå) denna vecka halv sex. Går inget kommunalt så tidigt, visst kanske nattbussen som då ska passa in kanske flera byten till andra bussar. Han skulle få åka kanke vid halv fyra eller ändå titigare, eftersom stationen han ska till ligger 2 km från närmaste kommunikation. En renhållningsarbetare kan inte åka kommunalt till jobbet, de måste ta bilen. Givitvis ska dessa grupper få dispans, även på hemvägen, för Sture han kan ju inte ta bilen på ryggen och åka kommunalt hem.
 
Det ska inte drabba fel grupper, det ska drabba dem som sitter varje dag ensamma i rusningstrafik i sin bil och ska till kontoret i stan. De som är för slöa att åka kommunalt. För ska du till stan så går det nog nästan snabbare eller lika fort att ta tuben som bilen i rusningstrafik.
Jag tog exempel på grupper som borde få dispens och slippa trängselskatten, givetvis finns det fler grupper tex svårt handikappade.
Håller ni inte med?
 
Jag är sjukskriven denna vecka och om jag inte är bättre på torsdag, ska jag återkomma till läkaren. Finns visst något kraftigt förkylningsvirus som kan ligga kvar i 10-14 dagar med upp och nedgående  feber. Jag har diagnosen kraftig övre luftrörskatarr. Fick Cocillana-etyfin.
 
 
Middagen igår var superduper god. Tog fram köttfärssås från kylen. Lite tjockare modell med större köttfärsbitar i, gillar den så. Råstekte potatis i små tärningar. Blandade ihop allt med extra stekt lök (fanns ju redan i köttfärssåsen). Sist stekte vi halva gula små tomater och vände snabbt i fetaost. Detta strödde vi över det andra i en stor djup tallrik som det egentligen ska vara pasta i som ni ser på texten.
Det var ljuvlig gott.
 
 
 
Fetaosten smällte så där lagom, tomaterna var goda, saftiga och söta.
Vi ska äta samma idag och imorgon blir det Renskavsgryta och pasta. Därför gjorde vi denna mat på potatis, vill inte ha pasta tre dagar i rad. Renskavsgrytan har Sture redan gjort och den finns i frysen, bara att tina upp.
 
 
 

 
 
 

Kommentarer
Postat av: Marie

Handikappade kan ansöka om befrielse från trängselskatt. Det har både maken och jag gjort, så vi åker kostnadsfritt in i både Stockholm och Göteborg. Bara för att förtydliga att handikappade redan är undantagna.

Svar: Det visste jag inte. Men det är ju toppen att det är så.Vet du om det bara är handikappade som kan söka befrielse från trängselskatten?
kerstin Persson

2013-11-12 @ 07:59:59
URL: http://minsmalavag.blogspot.com
Postat av: Marie

Vet inte. Finns säkert info hos Transportstyrelsen. Kan ju tycka att det skulle kunna gälla vissa yrkesgrupper också, men vet som sagt inte.

Svar: Verkar vara så att det enbart är handikappade som kan söka befrielse från trängselskatten. Nästa vecka ska Sture vara på Lidingö då blir det trängselskatt varje dag hela veckan på väg hem
kerstin Persson

2013-11-12 @ 08:36:02
URL: http://minsmalavag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0