Fadime!

Skönt att det uppmärksammas på detta sätt 11 år efter hennes död:
 
Minnesmärke över Fadime Sahindal i Uppsala
 

 
Läs HÄR
 
Min åsikt i detta är att man tar seden dit man kommer. Väljer man att flytta, får man ta sederna och lagarna på köpet och följa dem som gäller för det land man valt.
Man måste även komma in i samhället och förstå att ens barn kommer växa upp med svenskar och kanske tom kär i en.
 
Redan när Fadime mordhotades skulle de personer som gjorde det utvisats omedelbart. Det handlade om hedersmord och hennes liv hade gått att räddas. Beter man sig så att man hotar mörda sin dotter har  man brutit mot svenska samhällets lagar och paragrafer och har då också missbrukat sin rätt att få stanna i landet.
Vad spelar det då för roll att pappan fick livstids fängelse och antagligen kommer att utvisas när han väl släpps efter att hon dödats, det skulle ha hänt innan.
 
Vanhedrat familjen för att hon sällskapade med en svensk man. Men jösses vad väntade ni er? Väljer ni att bo i ett annat land får ni också  tillåta att eras barn kanske blir tillsammans med någon från ett annat land än ert eget.
Annars kanske ni inte skulle ha lämnat ert land.
 
Tycker det är jättebra att hon fått ett minnesmärke uppsatt. Men jag kan nästan garantera att det kommer att vandaliseras ganska omgående. Givetvis av de som tycker att hennes pappa gjorde rätt. På nyheterna igår sa de ju att det kommit protester innan minnesmärket sattes upp.
Tråkigt men sant.
 
Ville göra även er uppmärksamma på att ett minnesmärke satts upp.
 
Nu till annat. Tredje natten i rad som jag sovit uselt känner mig som en zombie. Imorgon ska jag ligga hela dagen och bara vila.
Kanske skulle ta en timmes komp idag och gå klockan tre, det vore jätteskönt att få göra det faktiskt. Ska höra med kollegorna när jag kommer till jobbet.
Nu ska jag äta frukost.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0