I Roslagens famn på den blommande ö......

Var på uruselt humör hela dagen igår. Kände inte för att göra någonting alls. Vi ska ju till Örebro eller Eskilstuna parken imorgon, sen tar vi det andra nästa vecka. Men vill ju hitta på mer än så. Men det står still i huvudet kommer   inte på ett enda dugg. Men för fasiken Kerstin du bor i en av världens vackraste städer med 1000-tals sevärdheter sen bitarna utanför Stockholm, där det finns lika många fina platser, parker, vandringsstrån, nationalparker.
Ja ja jag vet allt det där men ändå är jag på uruselt humör. Stackars Sture att han bara står ut med mig. Han föreslog tom Skansen igår tidigt på morgonen som jag genast ratade. Ville inte alls göra något sådant.
Hemska människa!!!!!!
 
 
 
Iallafall så blev det Ikea där vi inte handlade någonting förutom billigt godis och en sak till William.
Sen slank vi in på Jula och sist Willys där vi köpte Bigarråer och billig läsk.
På kvällen åt vi det som var kvar av cheesecaken och satt en stund i solen på gården. Sket i allsången och spelade kort hemma och sen la vi oss tidigt och kollade på filmen DET.

Ha ha läs här ni:
 
Var ligger Gräsö?
Gräsö ligger i norra Uppland, Så högt upp i Roslagen man kan komma faktiskt.
Gräsö ligger i Östhammars kommun, men närmaste stad är Öregrund.

Hur kommer man hit?
Kommer man söderifrån, exempelvis från Stockholm, åker man enklast E4:an till Uppsala och därifrån sedan 288:an mot Östhammar. Eller så åker man E18 från Stockholm till Norrtälje, för att sedan fortsätta 76:an mot Gävle.
Efter att man passerat Östhammar svänger man av mot Öregrund.

Man kan också åka buss till Öregrund, antingen buss 811 från Uppsala, eller buss från Tekniska Högskolan i Stockholm vidare till Hallstavik för att där byta buss mot Öregrund

Väl framme i Öregrund tar man Vägverkets färja som går mellan just Öregrund och Gräsö. Färjan är avgiftsfri och går under vardagar minst två gånger i timmen under större delen av dygnet (04-23). På lördagar och söndagar går färjan nästan lika ofta
 
Vi ska till Öregrund och vandra runt sen ska vi ta färjan över till Gräsö och bila runt. Upp och hoppa Sture nu åker vi!!!!!
Kaffe först och sen diska sen en macka. För där måste de ha färsk rökt fisk...mumsigt värre!!!!
 
En av mina clivior blommar så fint:
 
 
 
Nu rullar vi snart!
Sjung med:
 

Calle Schewens vals
I Roslagens famn på den blommande ö
där vågorna klucka mot strand
och vassarna vagga och nyslaget hö
det doftar emot mig ibland.
Där sitter jag uti bersån på en bänk
och tittar på tärnor och mås
som störta mot fjärden i glitter och stänk
på jakt efter födan, gunås.
Själv blandar jag fredligt mitt kaffe med kron
till angenäm styrka och smak
och lyssnar till dragspelets lockande ton
som hörs från mitt stugugemak.
Jag är som en pojke, fast farfar jag är
ja, rospiggen spritter i mig!
Det blir bara värre med åren det där
med dans och med jäntornas blig.
Se måsen med löjan i näbb, han fick sitt
men jag fick en arm om min hals!
O, eviga ungdom, mitt hjärta är ditt
spel opp, jag vill dansa en vals.
Det doftar, det sjunger från skog och från sjö
i natt skall du vara min gäst.
Här dansar Calle Schewen med Roslagens mö
när solen går ner i nordväst.
Då vilar min blommande ö vid din barm,
du dunkelblå, vindstilla fjärd
och juninattsskymningen smyger sig varm
till sovande buskar och träd.
Min älva du dansar så lyssnande tyst
och tänker att karlar är troll.
Den skälver, din barnslig hand, som jag kysst
och valsen förklingar moll.
Men hej, alla vänner som gästa min ö!
Jag är både nykter och klok!
När morgonen gryr, skall jag vålma mitt hö
och vittja tvåhundrade krok.
Fördöme dig skymning, och drag nu din kos!
Det brinner i martallens topp!
Här dansar Calle Schewen med Roslagens ros,
han dansar till solen går opp!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0