Bara bladder om allt och inget...IGEN!!!

Vilken respons på mitt inlägg igår, där jag skrev om att Ikea retuscherar bort kvinnorna från katalogerna i saudiaraben.
Är det verkligen så illa att ingen har någon som helst åsikt angående detta? Eller skiter ni i det så länge det inte drabbar er?
Ja jag håller med er läsare att jag är otrevlig mot er nu, men tycker det var lågt att det inte kom en enda kommentar från er angående detta.
Tycker det är en enorm stor sak att ta upp till diskussion eller åtminstone ha en åsikt om.
Nog!
 
Har precis klivit ur duschen och känner mig inte alls piggare än innan. Vädret och årstiden gör mig enormt deppig. Känns som om ingenting är roligt just nu.
 
På arbetet ställs det mer och mer krav på oss, Det känns som om man inte alls hinner med barnen att det ofta enbart är barnpassning. Alla våra projekt och idéer avbryts ideligen av nya måsten eller ändring  av tider eller insatta oplanerade möten som de högre upp anser att viktiga.
Visst jag vill utvecklas, jag vill lära mig nya saker som gör mig till en bättre pedagog, men inte på barnens bekostnad.
 
Jag känner mig trött, stressad och deppig just nu. Jag måste få skriva av mig detta för att må något så där bättre. Vet att det inte enbart är jag som känner så här för arbetssituationen just nu.
Nog!
 
Idag har jag då som sagt duschat fört över pengar till vinster på Tradera, inga stora summor utan enbart 52 kronor för fyra stycken Rolf Lidbergs vykort. Sen upptäckte jag att jag enbart har 286 kronor på mitt konto och de ska idag eller imorgon dra 300 kr för mitt pensionssparande. Vart diffar de då? Jo jag glömde de 36 kronorna som dras i kostnad för Nordea internet och kort/månad. Men pengar är överförda nu från Stures konto till mitt.
Vill ni se vykorten?
Visst så klart ni får!
 
 
 
 
Detta kort blev jag tyvärr överbjuden på. Om ni vet vart det finns att köpa så tipsa mig gärna.
 

Kommentarer
Postat av: Marie

SV: Hemma hos mig har det alltid hetat "Ostkrokar"... "ostbågar" låter fel för mig och ordet passar inte i min mun - krokarna gör det dock och de är mycket goda! Vad resten av Sverige sen tycker om "The cheezier snack" bryr jag mig inte så mycket om :)

Ang. Ikea i arabvärlden. Kvinnan bestämmer vad som ska handlas till hemmet och är oftas med i butikerna och har i hemmet en hög ställning, men enligt deras kultur ska ju inte kvinnan visas upp för andra män, så hud och hår syns (i de traditionella familjerna) och jag antar att det är därför kvinnorna i katalogen raderats bort. Hade de gjort en upplaga där kvinnorna haft sjal på sig för att "tillfredsställa" den islamska marknaden hade kvinnorna i katalogen garanterat fått vara kvar - men det hade det väl också blivit ett himla ramaskri över!

Visst finns det män där som förtrycker sina kvinnor och för oss ser det ut som alla gör det eftersom de "tvingas" bära själ eller heltäckande kläder, men det finns nog procentuellt lika mycket män i västvärlden som beter sig illa mot sina kvinnor.

Där har i alla fall kvinnorna en hög ställning i hemmet, familjen och släkten för utan kvinnan kan inte mannen leva vidare och kvinnan ska därför högaktas, mannen ska sätta sin fru på en piedistal och kyssa hennes fötter, men bara SIN fru/fruar, kvinnorna ska inte visas upp för alla andra män så de får begär till henne.

Efter att ha varit i den delen av världen är detta faktiskt inget som jag tycker är särskilt anmärkningsvärt eller kränkande för kvinnorna i katalogen, som blir raderade.

Precis som Mc Donalds inte serverar nötburgare på sina resturanger i Indien för att kon är helig och det tillhör deras kultur, så är detta en del av kulturen och man tar seden dit man kommer som företag - om man vill sälja sina produkter.

Svar: Nja detta handlade om något helt annat, Sharialagarna. Där är kvinnan inte vatten värd hon får inte gå utanför hemmet utan manligt sällskap, inte köra bil etc och sådana lagar finns just i Saudiarabien därför retuscherades kvinnorna bort. Tycker inte direkt det går att jämföra med att Mc Donalds tagit bort nötköttet i hamburgarna i Indien för att kon är helig där. Här handlar de tom en kvinnosyn som jag då inte accepterar. Sen självklart är långt ifrån alla män sådana i arab världen men just i landet Saudiarabien så får inte kvinnor synas och inte då pga att de inte ska väcka lusta rutan för att de är mindre värda än män. Så här sätts inte kvinnorna på en piedestal inte. men vet om det du skriver pga att vi har flera barn på vår förskola från dessa länder och även arbetande pedagoger. men just detta med Ikea handlade om just Saudiarabien och då kan jag tala om att de som jobbar på mitt arbete och är från arabvärlden tycker detta är fruktansvärt fel. men som jag skrev så är det som tur är en mindre bit och då enligt denna lag som behandlar kvinnorna som mindre värda. och därför gjordes retuscheringen i katalogen. Ikea är Ikea och där ska kvinnor får vara med och inte retuscheras bort pga att männen i Saudiarabien lever efter en lag som är rent av kvinnoförnedrande. Tycker inte alls att det handlar om att ta seden dit man kommer. Hade de haft heltäckande kläder hade de ändå inte fått vara med i katalogerna.
kerstin olsson

2012-10-02 @ 11:34:59
URL: http://minsmalavag.blogspot.com
Postat av: Marie

SV: Jag vet att det handlar om Sharialagarna, och att de har, ett idag, lite förlegat synsätt på samhället, men det har även vår bibel och budord. Sharia är guds vilja - precis som våra budord.

Jag blir fortfarande inte upprörd över att Ikea anpassat sin katalog eller ombetts anpassa sin katalog för en specifik marknad - som är köpkraftig för dem. Visst, kvinnosynen för de som stenhårt går efter Sharialagarna är förlegad enligt svenska mått mätt och i flera andra områden också, men västvärlden har också haft en dålig kvinnosyn ur bibliskt ursprung ex. det är syndig att vara sexuell, eller gud förbjude, homosexuell. Bara för att ta ett exempel.

Att Saudiarabien (bland annat) sen tolkar de 350 lagförande verserna ur Koranen helt fritt och helt baserar sitt rättssystem på Sharia och Hudud kan man ju diskutera och ha åsikter om i all evighet.

För en troende hindu är det nog minst lika illa att Mc Donalds serverar nötkött som för en islamistiskt Shariabrukande arab att kvinnor ska få tillåtas visa huden osv.

Det är ju helt beroende på vad vi tycker här i västvärlden, vilket man tycker är "värst", men sett ur en troendes synvinkel så blir nog både araben och hindun lika upprörda om man kränker deras kultur/religion.

Jag tycker att det finns värre saker i världen att ta tag i än om Ikea anpassar sin katalog efter en, för dem, köpstark marknad för att få marknadsandelar och högre försäljning. Eller att vi som västerlänningar inte kan få en Big Mac på Mc Donalds om vi åker till Indien, utan istället får en kycklingburgare då.

Självklart vore det ultimata om alla i hela världen hade en sund syn på sina medmänniskor, kvinnor som män, hetro eller homo, svart eller vit, men så är det tyvärr inte idag och vi väljer alla våra "krig" och mitt börjar inte med Ikeas katalog - jag lägger mitt krut på annat håll istället.

Svar: Tur då att västvärlden gått framåt. Sen visst finns det värre saker än detta. men idag försöker vi få ett jämställt samhälle över hela världen där inte något kön ska vara mindre värt än det andra. Här hjälper dock Ikea till med att förstärka den kvinnosyn som är fruktansvärd som Saudiarabien har. Jag är för jämställdhet mellan könen, jag är feminist och tycker denna fråga är otroligt viktig och lägger ned mitt krut på den. Jag skäms över vad Ikea gör som är ett svenskt företag. Att diskriminera en hel grupp är inte att ta seden dit man kommer för mig. men kul att du hade en åsikt i frågan, synd att itne flera svarade.
kerstin olsson

2012-10-03 @ 12:11:09
URL: http://minsmalavag.blogspot.com
Postat av: Marie

Ett tillägg, efter att ha sett inslag om katalogen på de arabiska kanalerna... Det är inte bara kvinnorna som är borttagna ur katalogen... även nån bild på nån hund och alla vinglas och alkoholrelaterade produkter är borttagna. Är det lika upprörande, tycker du? Troligtvis inte... Hundar anses vara orena och alkohol/berusning är inte okej enligt de religiösa skrifterna, så jag vidhåller fortfarande att Ikea anpassat sig efter en köpstark marknad och inte att de försöker kränka kvinnor.

I släkten tycker alla, kvinnor som män, att detta inte är något att uppröras över, det finns så mycket annat man bör tackla först om man vill underlätta för kvinnor i Saudiarabien att få samma rättigheter som kvinnor i många andra länder - det finns värre orättvisor än den här katalogen. Programmen har inte handlat om katalogen i sig utan att vi här i Sverige/västvärlden gjort det till en så stor och upprörande nyhet - de tycker det är konstigt och lite lustigt verkar det som.

Svar: Kvinnorna som är med i katalogerna har valt det själv ingen har tvingat dem. att då retuschera bort dem pga att de inte är lika värda som männen enligt just Saudiarabien är inte okey. Ikea är ett svenskt företag och ska då självklart inte gå mot det vi i Sverige försöker få bort, diskriminering mot ett av könen. Många i världen arbetar idag för att kvinnorna ska få samma rätt som männen att de inte ska diskrimineras pga av sitt kön etc etc. Det Ikea gör just nu är att tillåta en fruktansvärd sort av syn på kvinnor. Jag tycker denna sak är otroligt viktig, sen är det just kränka kvinnorna som Ikea gör här pga att Saudiarabiens har en otroligt ful kvinnosyn. Att ta bort en hund eller en vinflaska tycker jag inte ens är jämförbart, ja vi har gjort det till en stor grej pga att när det fortfarande finns länder som ser ned på kvinnorna när vi i Sverige bla försöker få bort det så är det ju självklart att man reagerar.man ska motarbeta allt sådant här och de ska även uppmärksammas även om det finns mycket annat man bör tackla först om man vill underlätta för kvinnor i Saudiarabien att få samma rättigheter som kvinnor i många andra länder. Din släkt tycker annorlunda okey. Men de kvinnor jag träffat och bla arbetar med och som är från arabländerna tycker det är skönt att det svenska samhället reagerat som de gjort. Att diskriminera kvinnor är inte rätt och jag tycker inte heller de tär jämförbart med en ko, hund eller vinflaska. Man ska inte behandla någon annorlunda pga ett visst kön, man som kvinna.man ska inte kränka någon pga sitt kön, man ska inte begränsa friheten för någon pga sitt kön. Listan kan göras lång. Ikea har gjort en pudel och bör bryta samarbetet med Saudiarabien, de klarar sig nog ekonomiskt ändå. Kan inte ett svenskt företag få ha kvinnor i sina kataloger ska de då heller inte. samarbeta med landet. För mig är alla lika värda man som kvinna och jag tänker fortsätta göra det lilla jag kan för att kvinnorna inte ska behandlas sämre pga sitt kön. Jag tänker fortsätta uppmärksamma folk på länder som har en stenålderssyn på kvinnorna vilket flera arabländer faktiskt har tyvärr.
kerstin olsson

2012-10-05 @ 21:00:44
URL: http://minsmalavag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0