Förlåt!

Man måste även kunna säga förlåt ett litet ord på sex bokstäver. Sägs för ofta av vissa och för sällan av andra.

Ja det låter vackert. Men hur gör ni? Ber ni om ursäkt när ni felat eller har haft fel om något och betett er illa?
Ber ni om ursäkt i ord eller handlingar?
Eller skiter ni i det?

Ja det finns många vägar att gå. Men jag tycker att man ska säga förlåt när man vet med sig att man haft fel och betett sig illa eller när man gjort något dumt mot någon.
När man säger ordet så ska man självklart mena det annars har ordet ingen betydelse alls.
Det är vett och etikett för mig.

Eller är det så att ni använder ordet för ofta? Ja tex när ni tror att det ska användas eller säger ni ordet utan att mena det för att få slut på en situation där ni felat?

Hur gör ni med yngre människor? Ja våra barn? Ibland hör jag det sägas: Nu säger du förlåt till Kalle!!! Barnet säger snabbt förlåt.
Men ett barn förstår inte alltid vad för fel den gjort eller vad ordet förlåt egentligen betyder.
Då blir ordet inte värt ett dugg.
Ett exempel på hur man kan göra:
Nu är Kalle ledsen vet du varför han är ledsen?
Barnet kanske nu säger varför och vet den inte varför så kan man som vuxen förklara det.
Sen kan man förklara att när man gjort något dumt och ångrar det så bör man säga förlåt.
Barn är klokare än man tror.

Eller barn som inte alls förstått ordet utan ofta slår till andra barn och när barnen börjar gråta så säger barnet som slagit till snabbt förlåt.
Då används ordet fel.
Barnet tror att man kan vara medvetet elak och bara man säger förlåt efteråt så är det okey att slå till någon annan.

Ordet är otroligt litet men har väldigt stor innebörd.
Ja kör igång och svara på frågorna över.
Tänk på att det handlar om ordet förlåt så skriv inget som ni sedan ångrar :-)


Ett litet ord


Det betyder mycket när det sägs,
Men det är svårt att alla gånger veta när.
Det sägs för sällan.
När det sägs för ofta får det ingen mening.
Ett litet ord med kraft som få,
Ett ord som ger mening åt att fortsätta gå.
Ett litet ord som alla behöver höra
Ordet som behövs när det är som svårast…
FÖRLÅT!

Igår var vi bra glömska. Vi åkte iväg till city Gross för att handla några få saker. Men jag skrev en lista ändå.
Vi skulle ha HP sås, snask till kvällen, Påskgodis, läsk, ägg, gräddfil, bröd, grillad kyckling och potatissallad till middag.
När vi är på väg hem så säger jag: Vet du vad vi glömde att köpa. Får till svar ett nej. Ha ha ha vart är kycklingen och potatissalladen??????
Ja det är verkligen sant vi hade glömd middagen båda två, bla för att lappen aldrig togs upp av någon konstig anledning?!
Vi fick då ta en sväng förbi Coop vid Bromma flyg det så kallade Bromma blocks.

Här är middagen:



Hyllan längst ned på nyckelskåpet jag visade igår har jag satt mina Disney figurer. Det är kuvert dekorationer egentligen. Man sätter en vid varje dukat kuvert när man har middag. Men jag har bara två stycken. Fick de helt gratis vid ett erbjudande från Fyrklövern.
Visst blev det bra?





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0