Söndags morgon!


Titta min mammas bilder är med på fotoutställningen på Älvsjömässan.
Helkrångligt att göra om bilden så den fick plats här inne. Så nu blev den för liten. men hoppas ni ser iallafall.








Googlade lite på negerboll för jag ville se när namnet började försvinna och det var i början av 2000-talet.
Ja läs under. Namnet kom till på  1940-talet. Så det fanns när min mamma och pappa var små och då är även dom som jag  uppväxta med det namnet. Så då blir det så länge jag kan minnas.
Så innan år 2000 så var det vanligast med ordet negerboll, sen har chokladbollens namn ökat och så även havreboll.
Sen det där med chokladboll och havreboll och dess skillnad är att chokladbollen måst innehålla en viss mängd choklad för att få heta chokladboll annars blir det då havreboll. Men det visste jag om innan.
Kul med lite historik och kul att man kan googla för att ta reda på saker och ting.

Sen är de otroligt goda också, man kan nästan inte sluta äta dem.


Chokladboll är ett litet klotformat bakverk. Kallas även havreboll eller kokosboll. Ett äldre namn på bakverket är negerboll. Detta namn har sedan början av 2000-talet börjat användas i mindre utsträckning i skrift (exempelvis i receptböcker, kafémenyer och liknande) till följd av bland annat medial uppmärksamhet kring ordets diskuterade rasistiska laddning."

"I Svenska Akademiens ordlista kom ordet "chokladboll" med första gången i 2006 års upplaga, då tillsammans med "negerboll". de föregående upplagorna fanns endast ordet negerboll med."




Ser gott ut va?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0