Paketet som aldrig hämtades ut.

Jocke du är rolig du, men tyvärr hade du fel. Även Marie hade fel. Men Nära iallafall då Sture är en väldigt frusen person av sig. Så det kunde ha varit elfilt eller en varm jacka för att inte frysa när man dricker de kalla ölen.
Han skulle aldrig gå in i bloggen, det ända han gör är att spelar spel och då på hans sida vi har var sin inloggningssida och han använder alltid sin då hans spel inte finns sparade i rullgardinsmenyn på min sida. Sen kan han inte adressen ens till min blogg :-)

Länk till presenten HÄR









Skulle ju hämta paketet igår, men icke sa nicke. har ett id som gick ut 2005, jo jag vet att jag borde skaffa nytt. Men använder det bara till just paketuthämtning och läkarbesök. Detta id har följt med mig vid besök på hudklinik, vårdcentral, företagsvård, mammografi, akutbesök, anställningsintervjuer etc.
Sture som alltid nästan är den som hämtar mina paket har hadt detta id också + sitt eget.

Jag fick total nobben av en mycket ung liten och snorkig flicksnärta med rakt råttfärgat hår och sur min.
Men du ser ju att det är jag sa jag. det höll hon med om men jag fick inget paket, trots att det var postförskott på det på dryga 500 kr. Då föreslog jag att Sture skulle komma in med sitt id för att visa att jag verkligen är jag. Men nobben där med.
Hon bad mig ringa netonnet för att byta till Stures namn på avin. Men jösses det är ju hans present säger jag då. Men hon var benhård.

Åkte hem och ringde netonnet för att byta namn p avin och få en ny hem.
Då säger killen som jag får på tråden med en frågande röst. Menar du allvar?
Jag hämtar alltid ut paket till vänner, sambo etc utan dennes id, bara mitt eget och har du din sambo med son intygar att du är du så ska det gå.
Men vad är detta suckar jag.

Jag får numret till posten logistik för att de ska ordna upp allt. Men kille jag får prata med där säger att han på netonnet har fel, jag måste ha giltigt id även om min sambo är med.
Ringer tillbaka till netonnet och får prata med en annan kille som intygar att det posten sagt stämmer. Jag vräker ilsket ur mig att jag för tio minuter sen pratat med hans kollega som sagt att utlämningsstället har fel.
Men killen är jätte trevlig och lovar att omedelbart sända ut en ny avi i då min älskade Stures namn. Bara det nu inte krånglar för att mitt namn står på paketet, men det ska väl också bytas i och med att avin även sänds till utlämningsstället. Eller de kontaktas för byte av namnlapp. Så förstod jag det när jag pratade med den sista killen i telefonen.


Men nu till en annan rolig sak. Gick in på polisen hemsida för att kolla hur jag skulle skaffa ett id utan giltigt id :-).
Så här står det:


Fakta om pass och nationellt id-kort

Här hittar du all fakta om hur det går till att beställa pass, hur du legitimerar dig, vad som gäller för foto, fingeravtryck, I-kod, gamla resehandlingar med mera.

Legitimationssätt vid ansökan om pass och nationellt id-kort

Ta med legitimation vid ansökan. Godkänd legitimation är:

  • Giltigt svenskt pass (provisoriskt pass är inte giltigt som legitimation vid ansökan).
  • Giltigt svenskt nationellt id-kort
  • Giltigt svenskt körkort
  • Giltigt svenskt SIS-märkt id-kort eller id-kort utfärdat av statlig myndighet, exempelvis Skatteverket

Om legitimation saknas kan någon av nedanstående personer närvara vid ansökningstillfället och intyga den sökandes identitet, om personen kan visa godkänd legitimation:

  • Make/maka
  • Sambo - ni ska vara skrivna på samma adress
  • Registrerad partner
  • Förälder
  • Mor- eller farförälder
  • Myndigt barn
  • Myndigt syskon
  • Vårdnadshavare

Även nedanstående personer kan intyga den sökandes identitet. Personer som ger intyg av följande slag ska styrka sitt uppdrag/relation till den sökande vid ansökningstillfället och kunna visa godkänd legitimation:

  • Familjehemsförälder
  • God man
  • Arbetsgivare till sökanden (minst ett års anställningstid)
  • Tjänsteman vid kommunal eller statlig myndighet som har en yrkesmässig relation till sökanden, exempelvis en polis i tjänst som utreder personen i fråga

Om legitimation saknas måste ju vara lika med ogiltigt leg. Nu får Sture intyga att jag är jag men inte för ett paket som ska hämtas ut mot postförskott. Detta jäklar idiot regler eller vad säger ni?
Ett id som inte gäller inom Schengenområdena skaffar du på skatteverket men det kostar lika mycket 400 kr. Så nationellt id blir det för mig när lönen kommit.




Länder som deltar fullt ut i Schengensamarbetet

Belgien Litauen Tjeckien
Danmark Luxemburg Tyskland
Estland Malta Slovakien
Finland Nederländerna Slovenien
Frankrike Polen Ungern
Grekland Portugal Österrike
Italien Spanien
Lettland Sverige

 

Även Island, Norge och Schweiz ingår genom ett särskilt avtal i Schengenområdet trots att de inte är EU-länder.

Irland, Storbritannien och Cypern kontrollerar pass vid sina gränser.

 

Nej nu ska jag käka frukost och detta blev så långt så att jag blev vrål hungrig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0