FREDAG!!!

 

 



Tjoho!!!!! Vaknade 05.30 och kunde inte somna om...men skitsamma det är ju Fredag idag!!!!!

Fredag är en speciell dag, ofta väldigt lång, längre än andra dagar, det är jobbveckans sista dag och det bästa är att man är ledig två dagar efter att Fredagen tagit slut.
Eftersom jag inte varit okey i magen som ni vet så har jag varit extremt trött efter att allt släppte i Tisdags kväll, förkylningen som inte vill komma igång gör en också trött.
Så att få vila i helgen kommer bara att göra mig gott.

Jag brukar inte kritisera vår Kungafamilj, men här måste jag faktiskt göra det tyvärr. Jag som är för monarki och läser allt ja inte skvallerskiten förståss och ser allt på tv som handlar om vår Kungafamilj och har gjort det sen jag var liten...ja sen Kungen blev Kung faktiskt 1973.
Hur kan man uttrycka sig så här:

Citat ur texten

’Inte rätt bild av Sverige’

– Det är fascinerande böcker men jag är chockad att de innehåller så mycket grymhet. Larsson visar en annan bild av Sverige, säger drottningen.

– Det är inte ett Sverige som vi känner igen, förtydligar kungen.

 

Klart ni inte känner igen den bilden ni lever ju i er skyddade verkstad på slottet. Sen är inte boken en dokumentär, de flesta böcker är sagor, men sagor för vuxna. Men även Sverige har grov kriminalitet trott eller ej. Grymma saker händer i Sverige också och även på mycket hög nivå.

Så vakna och kom ut i verkligheten se utanför era skygglappar.

Ledsen att behöva skriva detta men jag blev besviken när jag läste denna artikel i aftonbladet:

 


Normal text Stor text Extra stor text
”JAG ÄR CHOCKAD” I och med kungaparets besök i Polen publicerades en intervju i tidningen Gazeta Wyborcza där kungen och drottningen bland annat fick frågor om Stieg Larssons (bilden till höger) världssuccé, Millenium-trilogin. ”Jag är mycket förvånad att böckerna blivit en sådan succé. Kanske är det för att Sverige aldrig tidigare associerats med en sådan kriminell värld”, säger kungen. ”Jag är chockad över grymheten”, säger drottningen. ”JAG ÄR CHOCKAD” I och med kungaparets besök i Polen publicerades en intervju i tidningen Gazeta Wyborcza där kungen och drottningen bland annat fick frågor om Stieg Larssons (bilden till höger) världssuccé, Millenium-trilogin. ”Jag är mycket förvånad att böckerna blivit en sådan succé. Kanske är det för att Sverige aldrig tidigare associerats med en sådan kriminell värld”, säger kungen. ”Jag är chockad över grymheten”, säger drottningen. Foto : JANEK SKARZYNSKI/AFP

Attacken på Stieg Larsson

Stieg Larsson avled den 9 november 2004 av en hjärtinfarkt. Stieg Larsson avled den 9 november 2004 av en hjärtinfarkt.

Kungaparet anklagar succéförfattaren för att ge fel bild av Sverige

WARSZAWA/STOCKHOLM. Millennium-trilogin är en världssuccé.

Men kungen och drottningen är bekymrade.

– Jag är inte glad över det. Larssons böcker är mer skrämmande än muntra, säger kungen.

Kungaparet befinner sig just nu på ett tre dagar långt besök i Polen.

Den polska tidningen Gazeta Wyborcza publicerar därför en längre intervju med kungen och drottningen som gjordes inför visiten.

Stieg Larssons Millennium-böcker har gjort succé även i Polen och tryckts i en halv miljon exemplar.

Kritiserar böckerna

Men när trilogin kommer på tal ser kungen mycket bekymrad ut, skriver tidningen.

– Jag vet inte vad jag ska säga. Men jag är mycket förvånad att böckerna blivit en sådan succé. Kanske är det för att Sverige aldrig tidigare associerats med en sådan kriminell värld som Larsson skriver om. Jag är inte glad över det. Larssons böcker är mer skrämmande än muntra.

Kungaparet kritiserar böckerna för att de inte ger en korrekt beskrivning av Sverige.

’Inte rätt bild av Sverige’

– Det är fascinerande böcker men jag är chockad att de innehåller så mycket grymhet. Larsson visar en annan bild av Sverige, säger drottningen.

– Det är inte ett Sverige som vi känner igen, förtydligar kungen.

Gav sin syn på vargar

– Jag vill inte identifiera vårt land med det Larsson beskriver. Hans berättelser ska betraktas som böcker och man måste förstå att det är fiktion. Det här är inte den rätta bilden av Sverige, säger Silvia.

Ett annat hett svensk ämne – vargjakten – tycks ha uppmärksammats i Polen. Kungen gav sin syn till den polska tidningen.

– Jag stöttar bevarandet av ekosystemet och vi borde vara mycket försiktiga för att inte störa balansen. Det gäller också vargarna. Under 70- och 80-talen fanns det bara en honvarg. På 90-talet var det en hel del men i dag har beståndet exploderat.

– Riksdagen har beslutat om en population på 220 vargar. Det borde räcka för att upprätthålla ett friskt bestånd.

Även Silvia uttryckte en personlig reflektion om rovdjuret.

– De har kommit in i städerna. Jag såg en bild av en varg inne i Helsingborg nyligen. Jag trodde det var en hund.

 

Jag har läst hela trilogin och sett filmerna flera gånger och jag älskar böckerna och filmerna är toppenbra gjorda.

 


Detta är författaren:

 


Den svenska supersuccén

Framlidne Stieg Larssons böcker om Lisbet Salander - ”Män som hatar kvinnor”, ”Flickan som lekte med elden” och ”Luftslottet som sprängdes” – är en försäljningssuccé.

I början av året sprängde Millennium-trilogin 50-miljonersvallen över sålda ex runt om i världen.

I den svenska filmatiseringen hade Noomi Rapace och Michael Nyqvist huvudrollerna. Bara den första filmen skulle gå upp på biograferna. De två andra skulle endast visas på tv. Men när framgången var ett faktum ändrades det och alla filmerna visades på bio.

Hollywood fick också upp ögonen för succén och det blev dragkamp om rättigheterna. Sony Pictures vann och sedan i höstas pågår inspelningar av de amerikanska filmerna med bland andra Rooney Mara och Daniel Craig.


 


Kommentarer
Postat av: Daisy

sv - Självklart kan jag hjälpa dig att ta bort det med bröstcancer. Vill du ha hjälp med något mer så säg till så får vi se vad jag kan göra. Skicka uppgifterna jag behöver för inloggning på mail till mig. =)

2011-05-06 @ 07:16:19
URL: http://phantazia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0