Söndags morgon!



Hm mamma anser att hon hade fem rätt på frågesporten trots att svaret på fråga två var ett hål inte tomrum.
Så här löd frågan:

Jag har något i min ficka.
Men det finns inget i min ficka.
Vad finns i min ficka.

Har man något i sin ficka så är det ett hål ett tomrum är ju inget eller hur?
Nu ställer jag frågan till er andra har hon eller jag rätt?

Här är bilder från middagen igår friterad fläskfile med sötsur sås och ris.
Friterad banan med tyvärr hallonglass som inte var lika gott till som vanilj, men det var den glassen som fanns hemma och så då ljus sirap ringlande över....jätte mumsigt var det.
Sötsur sås på kinarestaurangerna är godare, men jag har en färdig med chili i som är för stark så jag blandade i ketchup, honong och vatten som jag smält socker i.
Blev väldigt lik, så nästa gång gör jag egen.
Så här gör man tre olika sätt:


Ingredienser till sötsur sås:
1 dl Strösocker
1 dl Äppelcidervinäger
1 msk Soja (jag använder en kinesisk soja)
1 msk Ketchup
1 dl Ananasjuice eller spad (har endast provat med juicen)
1 msk Maizena


Gör så här:
Blanda socker, vinäger, soja och ketchup i en kastrull och låt det koka upp.
Blanda ananasjuicen med maizenan i en skål och red såsen med blandningen.
Koka inte för länge eftersom såsen lätt kan bli seg då.

eller



Det här behöver du (enbart till den sötsura såsen) :
2 dl vatten
1 burk passerade tomater
3 msk ketchup
2 msk vitvinsvinäger
2 msk honung
1 msk koncentrerad apelsinjuice
Salt & Cayennepeppar

Vispa ihop allting i en skål & smaka av såsen med lite socker om det skulle behövas!

eller

Tillagning

1 msk olja
1 vitlöksklyfta
0,5 dl vatten
0,5 tsk salt
3 msk socker
4 dl kycklingbuljong
1 msk potatismjöl
1 msk vinäger
2 tsk tomatpuré

. Pressa vitlöksklyftan och blanda med vattnet, låt stå i 10 min.
. Tillsätt de övriga ingredienserna.
. Låt det koka upp under omrörning.

servera till tex. ris och friterade räkor
Tips: till kyckling är det gott att blanda i ananasbitar och skivade vattenkastanjer i såsen.

Får se vilken jag provar men det lutar åt den första vilken tror ni är mest lik i smaken som den på Kina restaurangerna?

Nu kommer bilderna:











Jätte bra friterat Sture.
Men det du gör här under är inte bra.



En lite rolig tävling till, vem är Sture lik här under.
Gissa vem jag tänker på?
Ni har alla hört talas om den han är lik så det är bara att gissa.



Vi spelar Uno och jag vann, jag vann även fyra gånger i rad på Chicago...stackars Sture och Göran.










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0