Trötter lilla jag!



Svar på en kommentar: Harkrank kallas även Janne Långben men  janne kan även syfta på den spindel du pratde om i kommentarsfältet
Pholcus phalangioides..

Harkrankar kallas ibland pappa långben, vilket även används om lockespindlar. Den art som på engelska kallas Daddy Longlegs kan dessutom syfta på spindelarten Pholcus phalangioides.

Harkrankar kallas långbenskrankar i norra Sverige (Kåggamoy i Piteåtrakten), skängelmy i Jämtland, hästmyggor i mellersta Sverige, kuntjerg i Bergslagen, pappa skrotben i västra Sverige, pappa långben i Göteborg, skrangelmygga i Småland och harskrank eller långben i Skåne.

HÄR


Harkrenkar finna även utan vingar Källa

Så summa av kardemmumma blir att det är samma spindel, men heter harkrank men kalls Janne långben. :-)


Nu ska jag lägga mig ned och försöka somna om annars slår jag en klubba i huvudet på mig själv.
Vi höres senare.
Ha en bra dag alla läsare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0