Sjukt!

Förstår att hennes man är emot detta!

Konstnär klär ut
dottern till Hitler

Faustina som bebis poserar bland annat som Adolf Hitler och
Faustina som bebis poserar bland annat som Adolf Hitler och Joseph Stalin.
Foto: All over press
”Jag kan inte se det som ett övergrepp” Terri Eriksson är övermätt på bebistidningarnas gulligull 23
Bildextra De stylas – i sömnen 61 Bebisarna är bara några dagar gamla

Bildextra!

Bildextra Mussolini, Mao Tse-tung, Idi Amin och Pinochet – här är bebisen Faustinas olika outfits.

”Ondskan finns i oss alla” säger konstnärinnan Nina Maria Kleivan

Lilla Faustina har inte bara en Hitleruniform i garderoben.

Hon kan också klä sig som Stalin, Mao, Saddam Hussein.

– Ondskan finns i oss alla. Även min dotter skulle till slut kunna styra Danmark med järnhand, säger hennes mamma, konstnärinnan Nina Maria Kleivan.

Hennes bildsvit Potency är inte tänkt som en provokation.

Den danska konstnärinnan Nina Maria Kleivan hävdar att hon vill utforska ondskan.

– Ondskan finns i oss alla, säger hon till den israeliska tidningen Haaretz.

Idén kom till henne efter Faustina, hennes andra barn, kom till världen. Efter komplikationer var Nina Maria Kleivan efter förlossningen en period hänvisad till rullstol och inte kunde ta sig till sin ateljé.

Hon började sy små kostymer till Faustina, då bara några månader gammal.

Pappan motsatte sig projektet

Barnets pappa var dock inte helt med på noterna.

– Han sa: Jag vet att du är konstnär men detta är fel, säger Nina Maria Kleivan.

Men efter övervägande bestämde hon sig ändå för att göra projektet, även om hon håller med om att det är på gränsen:

– Särskilt Hitler som jag och många andra ser som inkarnationen av ondska. Och ingen reagerar på någon annan bild än av bilden på Mini-Hitler, säger hon till Haaretz.

Nina Maria Kleivan växte upp med ett hat mot Nazityskland efter att hennes norska pappa som deltog i motståndsrörelsen under den tyska ockupationen suttit i tyskt fångläger. Hon har också judisk släkt.

– Jag vill mana till eftertanke. Även om bilderna är komiska så ska man inte bara skratta. Man ska reflektera över vart ondskan kommer ifrån.

Väcker åter debatt

Bildsviten Potency väckte uppståndelse när den första gången visades i Sverige för flera år sedan. Nu väcker den åter debatt efter att danska Politiken och israeliska Haaretz åter publicerat bilderna.

– Jag är lite nervös får reaktionerna när bilderna nu är ute igen. Jag minns hur arg min judiska moster blev för ett decennnium sedan, säger Nina Maria Kleivan.

Konstverket är sedan flera år i privat ägo. En konstsamlare köpte det för 11000 amerikanska dollar, enligt National Post.

Modellen, Faustina Kleivan, är nu 11 år.

 

Källa



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0