Usch!

Usch fy vad hemskt, detta har alltid varit min fasa.
Har aldrig gillat att åka hiss, inte pga cellskräck för det har jag inte. Satt fast i hissen i 1 1/2 timme när jag jobbade på Vattenfall. Satte mig på mopparna (jobbade som lokalvårdare då) och läste en tidning som jag tänkt lägga in i mitt städrum senare som var alldeles ny...så lite tur hade jag där.
Men oron att hissen ska rasa ned finns ofta när jag åker hiss. Läskigast är nog Kaknästornet hiss för den går så fort så det suger i hela kroppen tvåa kommer sonens hiss...skramlar, skakar och stannar nej fy den var hemsk den.

Tur att de här under klarade sig.


Här är hissen som Gunilla och Gisela störtade fyra våningar i. "Brandmännen sa att vi hade änglavakt." Foto: Lennart Rehnman och Privat

Gunilla och dottern Gisela störtade fyra våningar i hissen

Gunilla hade varit hos läkaren med dottern Gisela när de skulle kliva in i hissen.
Då störtade den fyra våningar ner.
- Brandmännen sa att vi hade änglavakt, säger Gunilla Allander, till Expressen.se.

Gunilla Allander, 49, och dottern Gisela, 6, skulle lämna fastigheten på Kungsportsavenyn i centrala Göteborg och klev in i hissen.
Samtidigt pratade Gunilla med sonen Dennis Lindbom, 19, i telefon.
– Då hördes det bara som om en spårvagn forsade förbi och jag ropade och ropade, berättar Dennis för Expressen.se.
Hissen hade störtat – från fjärde våningen.

"Tog tvärstopp"

– Vi ställde oss bara i hissen då den föll rakt ner. Det gick så oerhört fort innan det tog tvärstopp och vi föll omkull, berättar Gunilla Allander.
Men hissen fortsatte att sakta glida ner. 
– Då hann jag tänka så mycket. Ska den fortsätta störta ner till de två källarplanen?
Det kändes som om de svävade upp till taket innan de landade i hissgolvet. Men både mamma och dotter klarade sig mirakulöst utan större skador. Gunilla landade på axeln och Gisela på ryggen. Och Gunilla tog Gisela över sig så att hon skulle klara sig bättre om de störtade ännu mer.
– Jag tänkte att om vi kraschade skulle Gisela ha en teoretisk chans att överleva.

"Hade änglavakt"

Men Gunilla lyckades tackla upp hissdörren och ta sig ut med Gisela.
– Brandmännen som kom sa att vi hade änglavakt, säger Gunilla Allander.
Hon hörde sedan att det hade kommit in klagomål på hissen tidigare, men att hissentreprenören aldrig hade dykt upp.
Senaste hissinspektionen var i mars 2010. Efter olyckan är hissen avstängd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0