Dagarna tickar på.

Dagarna tickar på och jag äter min medicin. Väntar och hoppas att det snart dimper ned tid för mig hos KBT och stressklinik. Känns så meningslöst att inget händer. Jag promenerar, fotar och bakar, lagar mat för att fördriva tiden. Baka är som terapi för mig, tankarna är ine ejobbiga just då.
 
Igår så hade jag bestämt mig för att inte baka utan att ta det lugnt, se film och vila.
Men först städade jag städskåpet, sen så bakade jag en vaniljkaka.
 
Ca 12-14 bitar vaniljkaka
Vaniljkräm:

6 msk snabbvispad marsanpulver (se bild)
4 dl mjölk
2 msk vaniljsocker
Smet:
250 g rumstemprerad smör
4 dl socker
4 ägg
2 ½ tsk bakpulver
5 dl vetemjöl
Garnering:
50 g mandelspån
TIPS! Du kan smaksätta kakan med 2 tsk kardemumma eller 0,5 g saffran om du gillar det.

Gör såhär:
Värm ugnen till 175°. Blanda mjölk, vaniljpulver och vaniljsocker tills du får en kräm. Ställ åt sidan. Rör smöret och socker med en elvisp tills det blir luftigt. Vispa i ett ägg i taget. Blanda mjöl, bakpulver och sikta ner det i äggblandningen. Häll i vaniljsåsen och blanda försiktigt. Se till att allt blandas ordentligt, rör allting med en slickepott eller slev.

Häll ut smeten i en stor och smord form, ca 20×30 cm. En springform är för liten, jag har använt en stor pajform på 29 cm. Strö på mandelspån och grädda mitt i ugnen i ca 35-40 min. Låt kakan svalna och ställ sedan i kylen. Servera kakan kall. Låt gärna stå i kylen några timmar innan servering, den blir desto godare dagen efter den har bakats.

 

 
 
Jag har målat också-
 
 
 
 
Shoppat och planterat.
 
Asaguden Tor.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Några av mina Living death dolls.
 
 
 
Några av mina söta dockor.
 
 
 
Fina ord.
 
 
   
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0