Läkande berättelser.

Detta läste jag i ett kommentarsfält till en bloggare som håller på att separera.
 
Komentatörens egna ord:
 
Min vän arbetar som terapeut, bl a med sk läkande berättelser, de används på många håll i världen. Den är så fin tycker jag, och jag vill gärna dela den med dig.
 
Sen nu till den underbart fina läkande berättelsen:

Sagan om den trasiga krukan

En äldre kinesisk dam hade två stora krukor,
bägge hängde på var sin sida av en stång,
som hon bar över nacken.

En av krukorna hade en spricka,
medan den andra krukan var perfekt och alltid
levererade en full portion vatten.

Efter en lång tur från bäcken till huset,
var den läckande krukan halvfull.

I två år skedde detta dagligen,
kvinnan kom hem med bara en och en halv kruka vatten.

Naturligtvis, var den perfekta krukan stolt över sitt
resultat.

Men den stackars läckande krukan skämdes över sin
prestation, och var olycklig över att den bara kunde göra
hälften av vad den var gjord för att göra.

Efter två år av vad den kände som en bitter tid,
talade den en dag med kvinnan nere vid bäcken.

”Jag skäms över mig själv,
för att sprickan på min sida gör att vatten läcker ut
hela vägen tillbaka till ditt hus.”

Den gamla kvinnan log.
”Lade du inte märke till att det är blommor på din sida
av stången, men inte på den andra sidan?”

”Det är för att jag alltid vetat om din läcka,
så jag har planterat frön på din sida av stigen,
och varje dag när vi går tillbaka har du vattnat dem.”

”I två år har jag kunnat plocka dessa vackra blommor
för att dekorera bordet.”

”Om inte du är precis den du är,
skulle inte dessa skönheter funnits här och smyckat huset.”

”Vi har alla våra fel…
men det är sprickorna och felen vi har som gör våra liv
intressanta och givande. Så ta var och en för vad den är
och sök det goda hos den.”


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0