Valborg

  1. Sov hela natten och vaknade kl halv sex.
  2. Låg från halv sex till halv åtta och tittade på hem till byn.
  3. Gick upp halv åtta och diskade och satte en deg...morotsbröd.
  4. Pendlat mellan köket och datorn fram till nu då brödet står i ugnen efter 2 jäsningar
Nu ska jag kolla brödet sen får ni se foto på det.
 
Två står i ugnen och är färdiga om 10 minuter så ni får ge er till tåls med bilden.
 
 
 
Valborg idag då. Ingen eld för våran del. Känner inte alls för att stå där och frysa och lyssna på en kör som sjunger samma gamla sång man hört tusen gånger.

Längtan till landet

Vintern rasat ut bland våra fjällar,
drivans blommor sälta ner och dö.
Himlen ler i vårens ljusa kvällar,
solen kysser liv i skog och sjö.
Snart är sommarn här; i purpurvågor,
guldbelagda, azurskiftande 
ligga ängarne
i dagens lågor
och i lunden dansa källorne
Snart är sommarn...

Ja, jag kommer! Hälsen glada vindar,
ut till landet, ut till fåglarne,
att jag älskar dem till björk och lindar, 
sjö och berg jag vill dem återse.
Se dem än som i min barndoms stunder,
följa bäckens dans till klarnad sjö,
trastens sång i furuskogens luner, 
vattenfågelns lek kring fjärd och ö.
Se dem än...

 
När barnen var små var det annorlunda, man tog lotter tillsammans, kladdig sockervadd, popcorn, varm korv  med bröd och Pucko till det och sist barnens tindrande ögon när elden tändes.
Vi stannade inte till fyrverkeriet eftersom jag var och är rädd för att stå ute när det skjuts.
 
 
 
 
 
 
Kolla brödet fint va?
 
Morotsbröd med solrosfrön.
 
 
 
Blev tre runda limpor.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0