Min morfar!

 
 
Egentligen skulle väl det här inlägget ha skrivits igår, men det blev aldrig av.
Igår skulle min morfar ha fyllt 112 år. Han föddes den 7 Maj 1902. Han dog till min stora sorg den 22 December 1979 i skelettcancer. Tänk att det i år är 35 år sen han gick bort. Minns han som om jag träffade honom igår. Minns att julklapparna jag köpt fick min mormor. Två sådana där elefanter med glasmosaik var det i paketet. Jag var 14 år gammal och hade precis börjat mitt jullov.
 
Efter jullovet vägrade jag gå tilbaka till skolan. Jag var otroligt skoltrött och avskydde skolan, det här med morfars dödsfall gjorde ju inte saken bättre. Så i januari fick jag börja på lilla kliniken som det hette då. Egentligen var det till för barn som behövde lite stöd eller var stökiga i klassen. Man gick där vissa timmar i veckan men jag började där på heltid. Gick hela vårterminen men sen när hösten kom skulle jag börja i min klass igen. Glöm det jag tänkte inte alls göra det. Det slutade med att jag enbart gick på matten, fysiken och kemin för det var de enda läraren som kontaktade föräldrarna vid långvarig frånvaro, Frans Melin hette han. Så jag gick ut nian med 1.6 i betyg, då var betygskalan 1-5.
Men det var itne skolan vi skulle prat aom utan min morfar.
 
Grattsi på din födelsedag en dagt för sent. Hoppas du har det bra där du är idag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0