BIRKA

Hej mina läsare nu är jag här!
 
Igår var vi på birka då, otroligt intresant och en superbra guide.
 
Negativt var båten som hade ett stort utedäck där uppe men inga bord så vi valde att sitta inne då de hade massor av fönster öppna, men det var som en bastu tyvärr. När vi åkte till Norröra hade de ett stork akterdäck nere med bord och stolar där satt vi. Samma hem valde vi inne pga att vi skulle äta. Sen var hela dagen lite för varm, det rann om oss när vi kom hem. Så mängder med dricka gick åt.
 
Men det är värt en resa dit om man har intresse av vikingar och få veta lite om hur det var förr. De höll även på med en arkiologisk utgävning på andra sidan Birka, men vi gick aldirg dit pga vämen, men det fanns ju en hel annat att se,
 
Vi startar, nu är vi fortfarande i hamn.
 
 
 
 
 
Nu far vi:
 
 
 
 
 
Karta över Birka
Vid nummer 6 började den Guidade turen och den tog en timme. Upp till nummer 11 och runt gick den.
 
 
 
Här har ni en karta där det står info om varje punkt om ni är intresserade:
 
 
 
 
 
 
 
 
Detta är Birkas museeum, ni komemr får se bilder innefrån senare.
 
 
 
 
Här är guiden och här börjar turen:
 
gravkullar
 
 
 
 
Där nere är vår båt. In zoomad.
 
 
 
Icke in zoomad.
 
 
Borgen med Ansgarskorset punkt 5
 
 
 
 
Båten in zoomad igen.
 
 
 
 
Taget innefrån från Musseeumet när vi kom ned
 
 
 
Inne på museeumet
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
Väl behövlig skuggpaus.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sen behövde jag vätska och sture med, men han behövde äta också. Drickan svindyr men maten billig 149 kronor för sommarbuffen som innehöll massor.
Mjöden smakade blä, innehöll bla enbär, humle, sirap, honung, tallbarr och så något mer.
 
Jag var inte ett dugg hungrig åt sen på båten hem:
 
 
 
 
 
 
Hamnen i väntan på båten hem.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
När vi skulle åka hem kl 16 så var det fel på båten, den kunde enbart åka framåt och bakåt ej svänga åt sidorna. åtgärdades men vi blev 20 minuter försenade.
Sen fick jag då äntligen in min landgång enbart 98 spänn.
 
 
Min nya båt :)
 
 
 
 
Ser ni rännan till vänster i bild? En rutchkana upp i från och ner.
 
 
 
Västerbron snart framme.
 
 
 
 
Norrmälarstrand.
 
 
 
 
 

 
Hoppas ni gillade min guidade tur över Birka!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0