Grattis farmor och vila i frid morfar!

Idag skulle min farmor ha fyllt 109 år. Vi åkte alltid hem till henne denna dag och då kom även mina tre kusiner. Vi åt gott och lekte en massa. När vi skulle åka hem fick vi en kasse med julklappar att öppna på julafton. Vi firade alltid Julafton med mina morföräldrar och tror att mina två kusiner som var syskon gjorde samma sak. Mn tredje kusin firade jul med min farmor men hennes mormor så hon fick dock ingen kasse med sig hem.
 
Vi träffades sällan vi kusiner och var det så var det just på farmors födelsedag och hennes härliga julgransplundring då vi dansade långdans ända ut i trappan på Skeppargatan 20 på Östermalm. Även två av grannarnas barn var med. Madeleine och Fedrik hette de om jag inte minns fel. Vi lekte även hemma hos dem och de hade en jättelägenhet och egna rum och ett lekrum där det fanns både ribbstol och trapets. Vi lekte även på vinden och smög i källaren med mörka jordiga gångar. Men de gillade inte farmor eller våra föräldrar.
 
Ha ha vi visste var nyckeln fanns och smög alltid iväg när maten var uppäten och fikat skulle serveras i vardagsrummet.Men konstigt nog blev vi alltid påkommna.:)
 
Hemma hos farmor.
 
 
 
Jo men se Fredrik hette han ju. Madeleine är visst inte med denna gång eller så har hon lämnat bordet.
 
Anna och Anders är pappas brors barn och Lena är pappas systers barn. Lite roligt att pappas bror och fru döpte sin son efter min far som heter Anders i tilltalsnamn. Han heter Karl Anders William, William efter min farar. Sen gick det även till mitt barnbarn William. Ser ni lilla mig längs in i rosa tröja? Syrran bredvid och detta bör vara år 1972 och jag är då alltså sju år. Kortet där vi står på rad måste vara från ett annat tillfälle då jag har på mig min älskade röda sammetsklänning, är nog på farmors födelsedag.
 
Vad jag vill säga med detta?
 
GRATTIS FARMOR!
 
Fast denna dag är även en sorgens dag. Min älskade morfar gick bort denna dag 1979 då jag var 14 år gammal, han blev 77 år. Här är bilder från hans 70-årsdag som firades hemma hos dem på Wegelandsgatan 8 här i Blackeberg.
 
Måste alltså vara 7 maj 1972 och jag är 7 år även här.
 
 
Nu ska jag äta lite frukost och sen lägga mig och titta på film
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0