Diskrimenerande!

Nu är jag arg så att jag kokar.
 
Besök inte Norra Djurgården med bil om ni inte har ett kontantkort eller ett månadsabonnemang hos easy:park. Vi kunde inte parkera vid Kaknästornet då biljettautomaten enbart tog kontantkort. Sture ringde upp och ville betala med mobilen men fick till svar att då måste man ha ett abonnemang hos dem nu ser jag på Stockholms parkeringssida att man även ska kunna betala med sms:
 

Att betala parkeringen via ett SMS fungerar med kontant- och abonnemangskort. Telefonen får alltså inte vara låst för betaltjänster. Beloppet dras från mobilräkningen eller mobilens kontantkort.

 

Så här gör man:

SMS:a in zonkod (finns på liten skylt på automaterna) och registreringsnumret till 72694, exempel: 12(mellanslag)ABC123.
Efter att SMS:et skickats iväg får du ett svars-SMS som gör parkeringen giltig i 1 timme (om inget annat anges).
Huvudregeln är alltså att ett sms = 1 timma parkering. Då 10 minuter återstår av parkeringstiden
får du en förfrågan om du vill förlänga din parkeringstid.
Ingen registrering eller avtal krävs med en operatör för att kunna nyttja tjänsten.
Det tillkommer en serviceavgift på 23 procent.

 

Så här ser skylten ut på biljettautomaterna
sms-parkeringsskylt

 

Oregistrerat kontantkort fungerar inte som betalningsmedel

Den som har en mobiltelefon med oregistrerat kontantkort kan inte sms-parkera efter den 1 december. Detta för att den nya betaltjänstlagen kräver att mobiloperatören, som förmedlar betaltjänsten, måste veta vem det är som betalar. Man registrerar sitt kontantkort hos teleoperatören. Registreringsförfarandet hos teleoperatörerna varierar, så kontakta dem för mer information.

 

Så det tänkta idag var Kaknästornet med fika och sen promenad på Waldemarsudde+Biskopsudden.

Men eftersom myntparkeringarna är borttagna...rena diskrimineringen för de som inte har kontokort anser jag. Vilket är många som inte har idag. För att skaffa ett måste du ha fast jobb, inga betalningsanmärkningar, inte leva på soc eller leva på existensminimum etc etc mm mm.

Vad som blev? Jo vi bestämde oss för Haga parken men regnet ökade så det hoppade vi över. Så det blev Stinsen i Sollentuna med lunch och Myrorna, Claes Olsson + fönstershopping.

Vi fick en mysig dag trotts allt, men det har man alltid med min älskling för han är alltid så positiv och för över de på andra.

 

Här är bilderna som blev idag:

 Slottet

    Nybroviken   

 

Vi åker på strandvägen

       


Kommentarer
Postat av: Angelica

Man måste inte ha fast jobb! Jag var student när jag skaffa mitt på gymnasiet! Men de övriga stämmer! :)

Svar: Att skaffa ett kontokort där man ska betala i efterskott utan arbete, alltså handla på krita har jag inte hört att man får.
kerstin olsson

2012-07-23 @ 18:40:15
Postat av: Yvonne

Suck och stön över denna utveckling, antar att det är många som svär över att inte mynt duger längre!

Svar: Jo det lär det nog vara.
kerstin olsson

2012-07-23 @ 20:53:36
Postat av: Celine - Maskrosbarn med Aspergers |

Jag har kontokort. Visa electron är ett kontokort och det kan man ha även om man lever på soc. Går ju liksom itt ens att få ut pengarna från banken utan kontokort idag. I vart fall itt här.

2012-07-24 @ 00:55:57
URL: http://phantazia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0