Ostbullar!

Nu kommer febern tillbaka igen så jag ska lägga mig och vila. Bakade tidigare idag ostbullarna från programmet tv4.se. Supergoda till min frukost vart dem. Men krångligt, när degen jäst var den en ren sörja fick ha i mera mjöl för det gick inte att hantera degen. Sen står det olja i receptet men inte vart oljan ska vara eller när den ska hällas i eller penslas på. jag hade den i.
Ska den penslas brukar inte oljan stå mitt i de andra ingredienserna utan i slutet.
Men glöm 15-20 minuter första gången stod de 13 minuter inte mer då var de på gränsen för bruna så nästa gång hade jag 11 minuter, man får prova sig fram.

Fias goda ostbullar
1 1 pkt jäst (50 g)
6 dl vatten
2 dl prästost, riven
2 msk olivolja
1 tsk salt
1 tsk honung
11 dl vetemjöl
6 2 2 1 1 11

Fias goda ostbullar
Smula sönder jästen och lös upp i vattnet.

Blanda ost, salt, honung och mjöl. Arbeta snabbt ihop till en smidig, ganska lös deg.

Jäs i ca 1 timme.

Sätt ugnen på 250 grader.

Stjälp upp degen på mjölat bakbord. Skär ut 20 små bitar och lägg på plåt med bakplåtspapper.

Baka mitt i ugnen c:a 15-20 minuter tills bröden fått fin färg och knaprig skorpa.

 

 

 

 

Nej nu ska jag se på dvd och vila lite.

 




Kommentarer
Postat av: Fia

Oj vad gott det lät! Det ska jag genast springa och baka=)

2011-03-11 @ 15:57:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0