begravning idag.

Ojsan sov enda till åtta idag. Måste vara totalt uttröttad. Somnade vid kl 22 men var vaken mellan 05-06 men ändå så är det 9 timmar med en timmes vakentid.
Idag är det dags för Görans mammas begravning då. Aldrig roligt med begravningar men jag känner att vi måste vara ett stöd för vår vän här.Mamman har jag ju känt sen jag var nio år och vi drack saft och åt bullar och kakor där hemma. Som barn lekte vi ihop och Sture och Göran och jag gick i parallellklasserna i samma skola från vi var nio-16 år.
Göran flyttade till blackeberg de året vi alla blev nio år.
Två av psalmerna som kommer att sjungas idag är en som sjöngs på min morfars begravning och en som sjöngs på min farmors begravning.
De är vackra båda två den ena heter.

På min Morfars begravning:



Blott en dag, ett ögonblick i sänder,
vilken tröst vad än som kommer på!
Allt ju vilar i min Faders händer,
skulle jag, som barn, väl ängslas då?
Han som bär för mig en Faders hjärta,
giver ju åt varje nyfödd dag
dess beskärda del av fröjd och smärta,
möda, vila och behag.

 


Själv han är mig alla dagar nära,
för var särskild tid med särskild nåd.
Varje dags bekymmer vill han bära,
han som heter både Kraft och Råd.
Att sin dyra egendom bevara,
denna omsorg har han lagt på sig.
“Som din dag, så skall din kraft ock vara,”
detta löfte gav han mig.

 


Hjälp mig då att vila tryggt och stilla
blott vid dina löften, Herre kär,
ej min tro och ej den tröst förspilla,
som i ordet mig förvarad är.
Hjälp mig, Herre, att vad helst mig händer,
taga ur din trogna fadershand
blott en dag, ett ögonblick i sänder,
tills jag nått det goda land.



Här är en yngre version av deras Frälsningsarméns Unions sång som en härlig Gudomskälla eller Pärleporten som man oftast säger.
Men det är så här det står i programmet.
Men farmor var aktiv medlem i
Frälsningsarmén i alla år.

På min farmors begravning:

Som en härlig gudomskälla,
rik och mäktig, djup och stor,
är den kärlek, nåd och sanning,
som i Jesu hjärta bor.

Han har öppnat pärleporten,
så att jag kan komma in.
Genom blodet har han frälst mig
och bevarat mig som sin.

Under över alla under!
Allt förlät han mig en gång.
Om hans underbara godhet
glad jag sjunger nu min sång.

Han har öppnat pärleporten,
så att jag kan komma in.
Genom blodet har han frälst mig

När en gång i livets morgon
till den gyllne port jag når,
då för Jesu stora kärlek
och för mig den öppen står.

Han har öppnat pärleporten,
så att jag kan komma in.
Genom blodet har han frälst mig
och bevarat mig som sin.
och bevarat mig som sin.


Nej nu ska jag äta något sen göra mig i ordning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0