Silvervägen!

Norra Sverige är otroligt vackert var där uppe med mina föräldrar i två veckor när jag var 17 år. Då åkte vi bla på en väg som hette Silvervägen och går till Norge eller från Norge hur man nu vill se det.
Här är karta på hur vägen går och den är otroligt vacker att åka. Det var mitt i Juli och det låg snö på bergtopparna som vi slingrade oss igenom.
Kolla in så fint.

Vad slår Sverige egentligen?




Ser ni Tärnaby? Där for vi runt och letade efter slalomvägen för min mamma var så himla förtjust i Ingmar Stenmark. Vi hittade vägen efter att pappa frågat någon i den otroligt lilla byn. Sen åker man i ödemark tills man kommer till nästa by och det kan vara hur långt som helst. vet att vi bodde på ett vandrarhem i vuoggatjålme, då var det fem mil till närmaste livs som låg i en bensinmack vi kört förbi.
Jo vår rundtur och avstickare till och i Tärnaby gjorde så att bensinen försvann rätt fort. Minns att vi då åkte mil efter mil i ödemarken och pappa blev surare och surare, men till slut dök en liten mack upp så att vi kunde tanka :-) Det är ju så här att det måste egentligen vara rätt mack där man har kort, men denna gång hade nöden ingen lag. Antagligen var det väll fel mack i Tärnaby och pappa trodde väll att hans snart skulle dyka upp, vilket den då inte gjorde.
Mamma fick verkligen äta upp avstickaren till Tärnaby innan denna lilla mack dök upp :-).

Vuoggatjålme



Så här bodde vi


























Ja vad säger man släng dig i väggen Maldiverna, Mauritius, ja alla sköna platser på denna jord för denna natur slår nästan allt!
Hade vi bättre bil så skulle jag vilja åka till Norra Sverige igen och åka bla på Silvervägen med fulltankad bil+extra dunk i bak :-)

Mina bilder från vår resa först på annat än Silvervägen.
Killen på gitarr har inget med Norrland att göra utan en granne till mina bästa vänner hemma i Blackeberg.




Stugan hyrde vi i Piteå, bilderna längst ned är början av Silvervägen



Enbart längst Silvervägen



Bilderna högst upp vår stuga och hur den låg i Vuoggatjålme sen Silvervägen igen.
Likadan stuga som högre upp men idag brun kolla så får ni se.



Nu ska jag käka frukost!

Kommentarer
Postat av: Yvonne

Håller med, Sverige är bäst. Har varit ända uppe vid Torneträsk. Rekommenderar att ni åker Inlandsbanan, då behövs ingen bra bil. Det är en upplevelse som jag gärna gör om igen!

2011-07-28 @ 18:29:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0