Göteborg!

I am back!
Kom hem igår på efter middagen men orkade inte uppdatera bloggen då.
Sen är jag är grymt besviken att ingen av alla läsare kommenterat något när det gäller min sons bröllop.

Inte en enda kommentar angående alla bilder jag la in.
Men nu kommer det bilder från Göteborg och jag tar en dag i sänder så blir det lättare att hänga med.
Liseberg kan bli lite inlagt på fel dag då vi var där tre gånger, Söndag, Tisdag och Torsdag.
Vi hade bra väder sol och varmt med vissa små moln ibland. men vår sista dag från kl 14 så forsade regnet ned. men nu till dag ett.

SÖNDAG:

Vi kom till vandrarhemmet strax före 17
. Bäddade sängar och plockade upp, sen begav vi oss till Liseberg 5 minuters promenad från vandrarhemmet. Vi käkade på Tyrolens restaurang, Sture åt fläsklägg, potatismos och surkål och jag åt pommes med Wienerschnitzel.
Sen tog vi lite lotter. Kan tillägga att vi inte vann ett skit detta år på Liseberg.





Taget kl 21 utanför vårt vandrarhem se så nära Liseberg är.



MÅNDAG

Dagen efter så åkte vi till Haga en underbart söt liten stadsdel. Sture lurade upp mig till Skansen Krona där man ser hela Göteborg och alla som känner mig vet att jag lider av enorm höjdskräck.

På morgonen fotade jag vårt rum och Sture som sover så sött.






Här är affären mamma som ligger på den stora gågatan mitt i Haga, adressen ser du tydligt eller hur?





Affären ligger i hörnet av Haga Nygata och Skolgatan under ser du även en karta.

Nummer 22 är det och affären heter Liten Karin











Nu kommer Skansen Krona. Vi gick en enormt brant stig upp eller liten liten gata sen var vi bara på toppen med små små stigar runt omkring själva byggnaden.

Lite om Skansen krona:

Skansen Kronan

  • Platser och byggnader
Adress: Skansberget Göteborg
Skansen Kronan är en tidigare försvarsanläggning mitt i stadsdelen Haga. Skansen byggdes 1687-1689 efter ritningar av Erik Dahlbergh.
Den uppfördes i fyra våningar. De två mellersta var kanonsalar eller kasematter. Översta våningen hade skottgluggar och nedersta våningen var krutmagasin med en ugn att glödga kanonkulor i. När fästningen togs i bruk hade den 23 kanoner och var välutrustad för krig. Men den blev aldrig utsatt för några fientliga anfall.

Under 1800-talet blev skansen fängelse och sedan nödbostad. Under 1900-talet var det ett militärmuseum med vapen och uniformer från 1600-talet.

Idag är det en festvåning som du kan abonnera för bröllop, middagar eller konferens.

Övrig information:

I det gamla soldattorpet precis bredvid Skansen Kronan finns ett sommaröppet kafé som serverar hembakat, glass, bullar med mera. Nyrenoverat och möblerat i orginalskick från 1800-talet!

Mer kan du läsa HÄR















Vi zoomar in bilden över och då ser vi Utkiken de så kallade läppstiftet och Göteborgshjulet.



På väg ned i trappen:



Här har jag gått





Där uppe var jag.




Sen promenerade vi ned till Hamnen.







Göteborgshjulet





Sen tog vi en tripp till Gustav Adolf torg där tåget Stinsen utgår ifrån en guidad rundtur där man kan hoppa av vid vissa stationer för att strosa runt sen hoppar man på tåget igen.
En guidad tur runt delar av Göteborg



Propellern ligger nere vid

Maritiman

och väger drygt 3 ton.



Om Maritiman kan du läsa HÄR

Vi åt sen en pizza buffé och kvällen slutade här på Viktoria precis vid Haga.

Sture dricker en scareface






Nu har vi kommit fram till

TISDAGEN


Vi startar dagen på Universeum läs om det HÄR







Ser ni de gula grodorna i mitten?





Här fick man inte använda blixt därför är det så mörkt.











Ena dagen upp på höga höjder nästa dag tar jag en närbild på en avskyvärd spindel.













Efter detta tog vi spårvagnen till Mölndal där vi bytte till buss och åkte ut till Gunnebo slott

Läs mer HÄR

Orangeriet



















var tvungen att ta en bild av detta fula bostadshus när vi var tillbaka i Mölndal



Kvällen avnjöts på Liseberg.

Middag på seglarbaren. Vi åt biffstek med grönpepparsås och potatisgratäng.

















ONSDAG

Slottsparken startar vi dagen med. Nja lite fel vi var inne i Nordstan först det gigantiskt stora köpcentret i Göteborg.













Denna lilla sälunge är två veckor gammal. det fanns en liten på 3 dagar också men den skymde dess mamma hela tiden.









Pingviner









På kvällen åt vi middag på Victoria grillad oxfilé med pommes, tyvärr inga fler kort från denna dag.

TORSDAG

Vi börjar i Trädgårdsföreningen läs mer HÄR



























Efter så travade vi uppför Avenyn upp till Götaplatsen och Göteborgs konstmuseum.

Se Poseidon på Götaplatsen





Avenyn framför Poseidon



bakom Poisedon



Sture tillsammans med Victor Hasselblad



Två bilder från Konstmuseum. Där fanns bla målningar av Bruno Liljefors, Carl Larsson, Zorn, Picasso, Monet etc





Efteråt promenerade vi till Gustaf Adolf torg och tog Stinsen ner till kajskjul 8 vid hamnen och käkade.









Här kl 14 så började det regna och det skvalade ned hela kvällen.

På väg till Vandrarhemmet köpte jag två munkar en med smarties på och en med dajmkulor på.



Vi åt middag på Tyrolen sen gick vid runt i regnet en stund.

Kvällen slutade på Tyrolens terrass under tak på Liseberg





Sista drinken i Göteborg sen gick vi till vandrarhemmet



Hej då Göteborg



Lite saker som jag inhandlat











Stures guld inhandlat på Universeum



Nya åkattraktionen på Liseberg


AtmosFear


Kom hit och åk AtmosFear – Europas högsta och kanske världens mest spektakulära fritt fall. Från 146 meter över havet faller man fritt i 110 km/h rakt ner innan attraktionen tvärt bromsas upp.
Vågar du?






Jösses detta inlägg tog 2 1/2 timme att göra i ordning med bilder, text och kolla igenom två gånger för säkerhets skull.

Kommentarer
Postat av: Marie

Har surfat med iPhonen ett tag och därför inte kunnat se bilderna som man ska och filmer går inte alls att visa när de ligger i bloggar - av nån anledning som jag inte förstår...



Men har tittat både på detta och på sonens bröllop nu...



Älskade verkligen bilden på maneten som du tagit i Göteborg och sonen hans frus bröllop såg vackert ut, hon hade en väldigt enkel och fin klänning som passade henne mycket bra. De såg lyckliga ut när de dansade och det verkar ha varit en lyckad tillställning - men jag såg inte dig nånstans och hur du såg ut i det du hade på dig ;)

2011-07-16 @ 10:18:05
Postat av: Daisy

Jag läser alla bloggar. Likaså din sons. Men jag kommenterade inte just för att jag själv hade en riktigt riktigt dålig dag. Du hade nog inte velat ha en kommentar då för just då sköt jag giftpilar okontrollerat eller vad man ska säga.



Du hade jättemånga fina bilder i detta blogginlägg med men i mitt tycke blev det lite för mycket av det goda. Hade gärna sett detta inlägg uppdelat på två eller tre. Men det är ju bara mitt tycke. Ändra inget nu i vilket fall som helst. =)



Gillar föresten när du illustrerar dina bloggar med foton. Blir så mycket mer personligt då. =)

2011-07-16 @ 13:14:56
URL: http://phantazia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0