Så kan vi lura oss själva!

- Erbjudanden med "två för priset av en" är endast lönsamt om du verkligen tänkte köpa två.

- Räntefri avbetalning betyder som oftast avgifter, antigen som en engångssumma eller faktureringsavgifter.

- "Happy hour" brukar inte bli särskilt happy om du dricker dubbelt så mycket. De kör med erbjudandet för att på den tidpunkten brukar de inte ha särskilt många gäster.

- En bartender flirtar gärna med kvinnor i baren, helt enkelt därför att kvinnor i baren gör att män som kommer in stannar kvar. (Vilken makt vi kvinnor har! ;D). Samma sak de ställen där de ger gratis-drinkar till kvinnorna "i smyg".

- Köp inget på rea som du inte hade köpt annars. Gör du det använder du ju MER pengar än du annars hade gjort.

- Har du köpt en drink, öl eller annat och känner att "det är bra nu" eller du vill hem? Varför svepa resten? Du har oavsett redan betalt, men din kropp behöver inte slanten. Ställ ifrån dig glaset, pengarna har redan gått åt ändå. Du sparar inget på att dricka det, men du skonar din kropp för mer än "nödvändigt".

- Rea är inte alltid rea. Många företag (särskilt Internet-företag) lägger på lite extra på det ordinarie priset och får det rabatterade till att se väldigt bra ut.

- Erbjudanden som kräver att du handlar för en viss summa för att få något gratis på köpet handlar om att de måste tjäna tillräckligt på det du köper för att kunna ge dig "presenten". Egentligen betalar du för hela kalaset.

- "Big size" när det gäller mat eller godis kan vara billigare, men det lurar dig också att äta mer. Är det värt det?

- Bankmän med sina goda råd får provision. De är inte där för att hjälpa dig, de är där för att tjäna egna pengar och springa bankens ärenden. Tänk efter före.


Låter ett erbjudande för bra för att vara sant? Då är det för bra också. INGEN erbjuder eller säljer något om de i slutändan inte tjänar på själva. Mobil-abonnemang och du får en gratis telefon? Jaha? Och hur länge binder du dig till avtalet och hur mycket kommer det att kosta dig totalt sätt under perioden? Mobiloperatören är kanske medveten om att abonnemang och avgifter kommer att sjunka framöver, en kunskap du kanske inte har.

Sen FINNS det erbjudanden som är riktigt bra, ofta handlar de om att dra till sig nya kunder. Ett sätt att få dig att återkomma. När och om du återkommer ser de självklart till att tjäna in vad de förlorade på sitt tidigare erbjudande. I slutändan är det självklart ingen företagare som vill förlora pengar.

Kommer ni på mer? Jag tror att de klipp jag har gjort egentligen är värd mindre än alla dumheter jag har lurats till att köpa. I´m a looser i sammanhanget, utan tvekan. Eller jag VAR, jag har lärt läxan
numera - som oftast.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0