Digitala vertyg.

 
 
 
 
 
Tänk vad få barn som vet vad julkalendern är idag. De pratar mest om att se film på datorn, i mobilen eller i paddan. De pratar om att spela på ipaden. Tjatar på att få använda våra digitala verktyg i förskolan att spela på.
Barnen är mellan 3-5 år.
 
Paddan är bra som digitalt vertyg. De spelar in varandra när de spelar upp bockarna bruse med troll och djur. Eller när de agerar själva. Vi tittar på deras filmer tillsammans. Vi är med och hjälper där det behövs. Vi laddar koder och lyssnar på böcker, uppdrag och en massa annat.
Men vi använder paddan ibland inte jämt.
 
Ipaden och mobilen används av många föräldrar som en barnvakt. Det är läskigt att höra barnen berätta hur mycket paddan styr deras liv. Barn som går flera steg efter sina föräldrar stirrandes ned i en mobil eller padda. Barn som ska bli hämtade i förskolan börjar slita i föräldrarnas väskor eller i deras fickor de första de gör när föräldrarna kommer.
De kommer till förskolan i vagnen med mobil eller padda i handen.
De har den på bussen, i tunnelbanan. De skriker sig till föräldrarnas mobiler.
Jag ser detta dagligen i mitt arbete, i kollektivtrafiken, ute på stan mm.
 
 
Det är små barn i förskoleåldern. Små barn som nästan inga lekkoder har. Små barn som låter som små engelsk talande robotar som upprepar allt de sett och hört på tv, i mobil eller iPad
 
 
I gonna get you motherfucker.
I gonna kill you.
Bara två meningar jag snappat upp.
 
Sen barn härmar varandra. Vissa föräldrar blir upprörda och kontaktar oss, fullt förståligt.
Andra bryr sig inte.
Varför är inte barn barn längre. Varför kan de inte leka som förr.
 

What används i var och varannan mening.
 
 
Jag säger inte att barn inte ska använda digitala verktyg. Men de ska användas rätt. Självklart ska de kunna spela men inte i den utsträckning som många gör idag.
 
Jag jag rätt eller är jag gammalmodig?
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Marie

Användning måste ske under vuxenansvar! Miro får lov att använda vår iPhone/iPad när vi är med och tittar tillsammans med honom men sen är jag väldigt noga med att vi leker fantasilekar tillsammans eller att han sitter och leker själv också för att utveckla egen fantasi.

Barn (eller ALLA) ska visa respekt för äldre och sina medmänniskor, använda ett vårdat språk och på ett empatiskt sätt kunna umgås med andra. Jag blir riktigt arg och säger till barn som uppför sig illa eller använder språk som inte är acceptabelt. På vår gata är vi alla föräldrar överens om att det är okej att säga till varandras barn om man ser/hör någon bete sig illa. "Det krävs en hel by för att uppfostra ett barn."

Svar: Vad bra att ni är överens om att det är ok att säga till andras barn. Ungarna vet ju inte ens om vad de säger. Upprepar bara det som hört i våldsamma spel etc.
kerstin Persson

2017-12-05 @ 20:39:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0